The educated woman. The modern porfirian educational policies and the establishment of the Academia Profesional para Señoritasin Monterrey, Nuevo León, 1892-1895
PDF (Español (España))

Keywords

género
mujeres
educación
modernidad
porfiriato

How to Cite

Ceballos, Ana. 2021. “The Educated Woman. The Modern Porfirian Educational Policies and the Establishment of the Academia Profesional Para Señoritasin Monterrey, Nuevo León, 1892-1895”. Sillares. Revista De Estudios Históricos 1 (1):125-59. https://doi.org/10.29105/sillares1.1-3.

Abstract

Educational policies played a fundamental role in addressing the labor and social concerns of the Porfiriato. Among them, as this article shows, female professional education stood out for increasing the presence of women both in the teaching profession and in the public administration. In this work, I analyze how the Academia Profesional para Señoritas [Professional Academy for Young Ladies] in Monterrey, begun in 1892, was founded within this logic. Through the newspaper La Voz de Nuevo León, I show how authorities promote female education as a contribution to the country's economic development and as a way to ensure the economic independence of women, but also as a form of control to ensure thesocial ideals of the regime

https://doi.org/10.29105/sillares1.1-3
PDF (Español (España))

References

La Voz de Nuevo León, Monterrey, Nuevo León, 1892-1895, Capilla Alfonsina Biblioteca Universitaria, Universidad Autónoma de Nuevo León.

Agostoni, Claudia, Monuments of Progress. Modernization and Public Health in México City 1876-1910, Calgary: University of Calgary Press/ University Press of Colorado/ UNAM 2003.

Alvarado Martínez, Ma. de Lourdes, “La educación superior femenina en el México del siglo XIX. Demanda social y reto gubernamental”, tesis doctoral, México: Universidad Nacional Autónoma de México, 2001.

Benavides, Artemio, El General Bernardo Reyes. Vida de un liberal porfirista Monterrey: Ediciones Castillo, 1998

Bazant, Mílada, Historia de la educación durante el porfiriato, México: El Colegio de México, 1993.

Bazant, Mílada, “La educación moderna, 1867-1911”, en Pilar Gonzalbo Aizpuru y Anne Staples (ed.), Historia de la educación en la Ciudad de México, México: El Colegio de México, 2011.

Braña Rubio, Irma Beatriz y Ramón Narcizo Martínez Sáenz, “Diccionario bibliográfico de escritoras nuevoleonesas. Siglo XIX y XX”, tesis de maestría en Letras Españolas, San Nicolás de los Garza: Universidad Autónoma de Nuevo León, 1994.

Cerutti, Mario, Burguesía y capitalismo en Monterrey, 1850-1910 Monterrey: FondO Editorial Nuevo León, 1983.

Garciadiego, Javier, Autores, Editoriales, Instituciones Y Libros.: Estudios De Historia Intelectual, México: El Colegio De Mexico, 2015.

Mora-Torres, Juan, The Making of the Mexican Border. The State, Capitalism, and Society in Nuevo León, 1848-1910, Austin: The University of Texas Press, 2001.

Porter, Susie R, From Angel to Office Worker. Middle-Class Identity and Female Consciousness in México, 1890-1950, Lincoln: University of Nebraska Press, 2018.

Ramos Escobar, Norma, “Aspectos profesionales y laborales de la docencia femenina en los procesos de fundación de la educación pública en Nuevo León”, tesis de maestría en Historia, San Luis Potosí: El Colegio de San Luis A.C., 2006.

Salmerón, Alicia, “De redes de clubes y un partido político regional: el Gran Círculo Unión y Progreso. Nuevo León, 1885-1892” en Fausta Gantús y Alicia Salmerón (coords.), Campañas, Agitación y clubes electorales: organización y movilización del voto en el largo siglo XIX mexicano, México: Instituto Mora/INEHRM, 2019, pp. 409-482.

Tenorio, Mauricio y Aurora Gómez-Galvarriato, El Porfiriato, México: Fondo de Cultura Económica/ Centro de Investigación y Docencia Económicas, 2006.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Sillares. Revista de Estudios Históricos

Downloads

Download data is not yet available.