La Carrera del Pacífico y el horizonte comercial peruano a mediados del siglo XVIII (1740-1760): proyectismo, espacio económico y el Galeón de Manila.
PDF (Español (España))

Keywords

trade
galleon
reform
Peru
Philippines

How to Cite

Sierra Fáfila, Pablo. 2024. “La Carrera Del Pacífico Y El Horizonte Comercial Peruano a Mediados Del Siglo XVIII (1740-1760): Proyectismo, Espacio económico Y El Galeón De Manila”. Sillares. Revista De Estudios Históricos 4 (7):165-237. https://doi.org/10.29105/sillares4.7-138.

Abstract

The transpacific trade route, officially established and settled between Manila and Acapulco, was irremediably affected by the solutions applied due to the war difficulties since 1739.  The pressure and severity exerted by the British enemy hindered its continuity to the point of its interruption, forced and ordered. While the use of “registros sueltos” was prolonged, a reflection and alternative proposals became inevitable, among which the sights set on the Viceroyalty of Peru emerged as the main stimulus for the recovery of trade in the Philippine Islands. Although these options were not completely new, they added to the framework that interconnected the official trade of the Pacific Race with the depth of the paths reached by Asian goods. The bankruptcy attributed to the “registros sueltos” is an issue that has not been sufficiently nuanced if we focus on the voices that were raised from the islands to directly reconnect, in these petitions, the Archipelago with the Peruvian coasts. These, in addition to being understood as a call typical of a difficult commercial situation, invite us to reflect on the relationship between the different overseas commercial interdependencies in the mid-eighteenth century. With this work we intend to shed light on a specific period of the commercial relationship in which new measures converged with their effects: the generalization of loose registrations together with different proposals for the reform of the commercial regulations of the Manila Galleon.

https://doi.org/10.29105/sillares4.7-138
PDF (Español (España))

References

Aguilar Escobar, Antonio. "La carrera militar en Filipinas en el siglo XVIII y sus relaciones con la política y el comercio. El caso del general Pedro Zacarías Villarreal". Revista de Indias 284 (2022), vol. LXXXII, 45-74.

Alfonso Mola, Marina, Martínez Shaw, Carlos. "Iniciativa pública e iniciativa privada en el tráfico directo de España con las Filipinas". En Bajo el velo del bien público. Estudios en homenaje a Guillermo Pérez Sarrión, editado por Jesús Astigarraga Goenaga y Javier Usoz Otal, 87-110. Zaragoza: Institución Fernando el Católico, 2020.

Alfonso Mola, Marina, Martínez Shaw, Carlos. "La ruta del Cabo y el comercio español con Filipinas". En Un océano de seda y plata: el universo económico del Galeón de Manila, editado por Salvador Bernabéu Albert y Carlos Martínez Shaw, 307-340. Sevilla: Consejo Superior de Investigaciones Científicas, 2013.

Alfonso Mola, Marina, Martínez Shaw, Carlos. "España y el comercio de Asia en el siglo XVIII. Comercio directo frente a comercio transpacífico". En El Sistema Comercial Español en la Economía Mundial (siglos XVII-XVIII). Homenaje a Jesús Aguado de los Reyes, editado por Isabel Lobato Franco y José María Oliva Melgar, 325-380. Huelva: Servicio de Publicaciones Universidad de Huelva, 2013.

Antúnez y Acevedo, Rafael. Memorias históricas sobre la legislación y gobierno del comercio de los españoles con sus colonias en las Indias Occidentales, [1797], edición de Antonio García Baquero-González. Madrid: Fábrica de Moneda y Timbre, 1981.

Barrio Muñoz, José Ángel del. Vientos de reforma ilustrada en Filipinas. El gobernador Fernando Valdés Tamón (1729-1739). Madrid: Centro Superior de Investigaciones Científicas, 2012.

Baudot Monroy, María. "Lampón, puerto alternativo a Cavite para el Galeón de Manila", Vegueta: Anuario de la Facultad de Geografía e Historia, 20 (2020), 21-48.

Bernal Rodríguez, Antonio. España proyecto inacabado: los costes/beneficios del imperio. Madrid: Marcial Pons, Fundación Carolina, Centro de Estudios Hispánicos e Iberoamericanos, 2005.

Bonialian, Mariano. "El Perú virreinal transpacífico, 1580-1604. Agentes, plata y productos chinos entre Potosí, Lima, Nueva España, Filipinas y Macao". Historia 55 (2022), vol. 1, 43-81. DOI: https://doi.org/10.4067/S0717-71942022000100043.

Bonialian, Mariano. "Peruleros en Filipinas y en el Oriente, 1580-1610. Una agencia hispanoamericana en la temprana globalización". Illes e imperis. Estudis dhistòria de les societats en el món colonial i postcolonial 23 (2021), 185-211. DOI: https://doi.org/10.31009/illesimperis.2021.i23.08.

Bonialian, Mariano. "Comercio y atlantización del Pacífico mexicano y sudamericano: la crisis del lago indiano y del Galeón de Manila, 1750-1821". América Latina Historia Económica 1 (2017), 7-36.

Bonialian, Mariano. China en la América colonial: bienes, mercados, comercio y cultura del consumo desde México hasta Buenos Aires, Buenos Aires: Editorial Biblos, 2014).

Bonialian, Mariano. El Pacífico hispanoamericano: política y comercio asiático en el Imperio español (1680-1784). La centralidad de lo marginal. México D.F.: El Colegio de México, 2012.

Borah, Woodrow. Comercio y navegación entre México y Perú en el siglo XVI. México: Instituto Mexicano de Comercio Exterior, 1975.

Carvajal y Lancáster, José de. Testamento político o idea de un gobierno católico, [1745], edición de José Miguel Delgado Barrado. Córdoba: Universidad de Córdoba, Servicio de Publicaciones 1999.

Cerdá Crespo, Jorge. Conflictos coloniales: la Guerra de los Nueve Años 1739-1748.Alicante: Publicaciones Universidad de Alicante, 2010.

Crespo Solana, Ana. "La Compañía holandesa de las Indias Orientales (VOC) y los proyectos españoles con Filipinas a través del Cabo de Buena Esperanza (1609-1784)". Vegueta: Anuario de la Facultad de Geografía e Historia 20 (2020), 113-143.

Cosano Moyano, José. Filipinas y su Real Hacienda. Córdoba: Publicaciones Monte de Piedad, Caja de Ahorros de Córdoba, 1985.

Delgado Barrado, José Miguel. Aquiles y Teseos. Bosquejos del reformismso borbónico (1701-1759). Granada; Universidad de Granada, Universidad de Jaén, 2007.

Delgado Ribas, Josep María. Dinámicas imperiales, 1650-1796: España, América y Europa en el cambio institucional del sistema colonial español. Barcelona: Bellaterra, 2007.

Díaz-Trechuelo, Lourdes. "Dos nuevos derroteros del galeón de Manila (1730-1773)". Anuario de Estudios Americanos XIII (1956), 1-83.

García-Abásolo, Antonio. "Españoles y mexicanos en Filipinas. Siglos XVI a XIX". En Con la casa a cuestas. Migración y patrimonio cultural en el mundo hispánico, editado por Erika González León, 73-95. Sevilla: Universidad Pablo de Olavide, Arte, Creación y Patrimonio Iberoamericanos en Redes, 2020.

García-Baquero González, Antonio. "Comercio colonial y reformismo borbónico: de la reactivación a la quiebra del sistema comercial imperial". Chronica Nova: Revista de historia moderna de la Universidad de Granada 22 (1995), 121.

García-Baquero González, Antonio. Cádiz y el Atlántico: el comercio colonial bajo el monopolio gaditano. Cádiz: Diputación Provincial de Cádiz, 1988.

García del Valle Gómez, Jesús. Retrato de un navío. Nuestra Señora del Pilar de Zaragoza de la Carrera Manila-Acapulco (1733-1750). Madrid: Editorial Naval, 1993.

García González, Antonio. El gobierno en Filipinas del Ilmo. Sr. D. Fray Juan de Arechederra y Tovar, Obispo de la Nueva Segovia. Granada: Universidad de Granada, 1976.

Iwasaki Cauti, Fernando. Extremo Oriente y Perú en el siglo XVI, Madrid: MAPFRE, 1992.

Juan de Santacilia, Juan y Ulloa, Antonio de. Noticias secretas de América, [1747], editado por Luis Ramos Gómez. Madrid: Dastin, 2002.

Latasa Vassallo, Pilar. "Limitaciones legales al comercio transpacífico: actitud del virrey Montesclaros". En Derecho y administración pública en las Indias hispánicas: actas del XII congreso internacional de historia del derecho indiano (Toledo, 19 a 21 de octubre de 1998), coordinado por Feliciano Barrios Pintado, 877-898. Cuenca: Universidad de Castilla La Mancha, 2002, vol. I.

Lohmann Villena, Guillermo. "Victorino Montero del Águila y su "Estado Político del Reyno del Perú" (1742)". Anuario de Estudios Americanos 31 (1974), 751-807.

Malamud Rikles, Carlos. Cádiz y Saint Malo en el comercio colonial peruano (1698-1725). Cádiz: Diputación Provincial, 1986.

Manso de Velasco, José Antonio. Relación de gobierno [1745-1761], edición de Alfredo Moreno Cebrián. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas, Instituto Gonzalo Fernández de Oviedo, 1983, 279-284.

Martín Palma, María Teresa. El Consulado de Manila. Granada: Universidad de Granada, 1981.

Martínez Shaw, Carlos. "El Galeón de Manila: 250 años de intercambios". Estudis: Revista de historia moderna 45 (2019), 9-34.

Obando Andrade, Rafael. "Contrabandistas de seda y plata: puertos centroamericanos en las rutas transpacíficas (1585-1605)", Nuevo Mundo Mundos Nuevos [Online], Debates, 2019. Disponible en http://journals.openedition.org/nuevomundo/78278. DOI: https://doi.org/10.4000/nuevomundo.78278.

Oliva Melgar, José María. "Los insondables galeones del tesoro y las informaciones diplomáticas toscanas sobre las remesas de plata americana en la segunda mitad del siglo XVII". En El sistema comercial español en la economía mundial (siglos XVII-XVIII). Homenaje a Jesús Aguado de los Reyes, editado por Isabel Lobato Franco, José María Oliva Melgar, 127-155. Huelva: Publicaciones Universidad de Huelva, 2013.

Ortiz de la Tabla Ducasse, Javier. El marqués de Ovando. Gobernador de Filipinas. Sevilla: CSIC, Escuela de Estudios-Hispanoamericanos, 1974.

Parrón Salas, Carmen. "Perú y la transición del comercio político al comercio libre, 1740-1778". Anuario de estudios americanos 2 (1997), 447-473.

Parrón Salas, Carmen. De las Reformas Borbónicas a la República: el Consulado y el comercio marítimo de Lima, 1778-1821. Murcia: Imprenta de la Academia General del Aire, 1995.

Pérez Lecha, Manuel. "Negocios en tiempos difíciles. Comercio transpacífico ene l contexto bélico español de finales del siglo XVIII". En Filipinas y el Pacífico: nuevas miradas, nuevas reflexiones, coordinado por Salvador Bernabéu Albert, Carmen Mena García, Emilio Luque Azcona, 165. Sevilla: Editorial Universidad de Sevilla, 2016.

Pinzón Ríos, Guadalupe. "La expedición neerlandesa de 1747. Un intento inglés y holandés por comerciar con Nueva España". En Nueva España: puerta americana al Pacífico asiático, coordinado por Carmen Yuste López, 197-221. Ciudad de México, UNAM, Instituto de Investigaciones Históricas, 2019.

Pinzón Ríos, Guadalupe. "Defensa del Pacífico novohispano ante la presencia de George Anson". Estudios de historia novohispana 38 (2008), 63-86.

Real Díaz, José Joaquín. Las ferias de Jalapa. Sevilla: Escuela de Estudios Hispano-Americanos, 1959.

Rodríguez García, Margartia. "Compañías privilegiadas de comercio con América y cambio político (1706-1765)". Estudios de Historia Económica 46 (2005), 13-76.

Rodríguez García, Vicente. El gobierno de Don Gaspar Antonio de la Torre y Ayala en Filipinas. Granada: Universidad de Granada, 1976.

Romano, Ruggiero. Moneda, seudomonedas y circulación monetaria en las economías de México. México, D.F.: Fideicomiso Historia de las Améircas, El Colegio de México, Fondo de Cultura Económica, 1998.

Serna Nasser, Bruno de la. "Debates en torno al comercio por el océano Pacífico durante los reinados de Felipe II y Felipe III (1573-1621): un ejemplo de policentrismo", en Historia y Patrimonio Cultural. Memoria del 56º Congreso Internacional de Americanistas, coordinado por Manuel Alcántara Sáez, Mercedes García Montero, Francisco Sánchez López, (Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca, 2018), 757-768. DOI: http://dx.doi.org/10.14201/0AQ0251_14.

Serna Nasser, Bruno de la. "La prohibición del comercio entre Nueva España y Perú de 1634: génesis de una real cédula a través de la coyuntura histórica de la monarquía hispánica". Histórica, 1 (2020), vol. 44, 41-81.

Sierra Fáfila, Pablo. "La nao del Perú: propuesta del gobernador Pedro Manuel de Arandía para el comercio de Filipinas (1758-1759)". En América: problemas y posibilidades, editado por Ascensión Martínez Riaza, Miguel Luque Talaván, vol. 2, 529-552. Madrid: Ediciones Complutense, 2019.

Stein, Stanley, Stein, Barbara. Plata, comercio y guerra: España y América en la formación de la Europa Moderna. Barcelona: Crítica, 2002.

Suárez Espinosa, Margarita. "Sedas, rasos y damascos: Lima y el cierre del comercio triangular con México y Manila en la primera mitad del siglo XVII", América Latina en la Historia Económica 2 (2015), vol. 22, 101-134. DOI: https://doi.org/10.18232/alhe.v22i2.591.

Tapias Herrero, Enrique. El Almirante López Pintado (1677-1745). El duro camino del éxito en la carrera de Indias. Sevilla: Universidad de Sevilla, 2017.

Ulloa, Bernardo de. Restablecimiento de las fábricas y comercio español [1740], edición y estudio preliminar de Gonzalo Anes Castrillón, (Madrid: Instituto de Cooperación Iberoamericana, Instituto de Estudios Fiscales, 1992).

Uztariz, Gerónimo de. Theorica y práctica de comercio y marina, [1742], edición de Gabriel Franco López. Madrid: Aguilar, 1968.

Vázquez de Prada, "Las rutas comerciales entre España y América en el siglo XVIII". Anuario de Estudios Americanos XXV (1968), 197-241.

Williams, Glyn. El mejor botín de todos los océanos: la trágica captura de un galeón español en el siglo XVIII. Madrid: Turner, 2002.

Yuste López, Carmen. "De la libre contratación a las restricciones de la permission. La andadura de los comerciantes de México en los giros iniciales con Manila, 1580-1610". En Un océano de seda y plata: el universo económico del Galeón de Manila, editado por Salvador Bernabéu Albert y Carlos Martínez Shaw, 85-106. Sevilla: Consejo Superior de Investigaciones Científicas, 2013.

Yuste López, Carmen. Emporios transpacíficos. Comerciantes mexicanos en Manila 1710-1815. México: UNAM, 2007, 41 y 44.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Sillares. Revista de Estudios Históricos

Downloads

Download data is not yet available.